10/10 Green Deal Media ontbijt

10 oktober 2019
mediagroen

Op de dag van de duurzaamheid verzamelden zich vroeg in de ochtend directies en facility managers van de deelnemers aan de Green Deal Media op het Media Park, bij de TV toren. 10 oktober was bij uitstek een dag om op grote hoogte met elkaar te overleggen over verduurzaming in, met en door de media-industrie.

Eén voor één met de lift omhoog naar de 20e verdieping met daar een biologisch ontbijt, en een geweldig uitzicht op de opkomende zon, en het groene Hilversum en de bossen, plassen en hei er omheen. Amsterdam, Almere en Utrecht liggen aan de horizon, en aan de voet van de toren het Media Park waar de duizenden mensen hun dag startten.

MediaGroen ontbijt

Na een introductie van Ed Boerema, country manager van Cellnex Telecom, de eigenaar van de toren, startten gastheren en wethouders Jan Kastje (duurzaamheid) en Wimar Jaeger (economie en media) het gesprek met de ongeveer 15 deelnemers van EO, NEP, NPO, United, Beeld en Geluid, Unbranded, Red Bee Media, Media Park, AVROTROS, M-Gebouw en Cellnex Telecom.

De mediabedrijven op en rond het Media Park zijn met ruim 40.000MWh grootverbruikers van stroom. Maar zeker in een gebied waar veel bedrijven samen zijn gevestigd zoals rond het Media Park en in Hilversum, kan onderlinge regie veel besparing mogelijk maken. Een energiestichting? Een volkstuinreglement? Hoe dan ook zijn er dingen die je zelfstandig kunt doen, zoals zonnepanelen als je gebouweigenaar bent. En er zijn dingen die in afstemming moeten gebeuren, bijvoorbeeld om stroomverbruik en -aanbod slim te balanceren. Of omdat je warmte over hebt, die elders hergebruikt kan worden.

MediaGroen ontbijt

Met samenwerking tussen eigenaren en gebruikers, commitment en helderheid over de toekomst van het Media Park bij de financiers, moet het mogelijk zijn om binnen een half jaar vorm te geven aan die afstemming, zo was de conclusie.