SDG Experience

3 juli 2019
mediagroen

Sustainable Development Goals komen met SDG Experience van PwC tot leven    

MediaGroen kijkt graag naar de buitenwereld om inspiratie op te doen als het gaat om duurzaamheid en een verhaal vertellen. Daarom viel de SDG Experience direct op, een interactieve sociale VR-ervaring, ontwikkeld door PwC in samenwerking met Rooftop Immersive StudioMaar wat is dat dan precies en wat is het doel achter de SDG Experience?

Op 25 september 2015 lanceerden de Verenigde Naties de 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) als onderdeel van de 2030 Sustainable Development Agenda. Kort daarna heeft PwC deze doelen omarmd, en daarbij is bewust gekozen om te focussen op vier SDG’s waarop PwC echt een verschil kan en wil maken:

  • Waardig werk en economische groei [8]
  • Ongelijkheid verminderen [10]
  • Verantwoorde consumptie en productie [12]
  • Vrede, justitie, en sterke publieke diensten [16]  

Om deze SDG’s te realiseren heeft PwC op organisatieniveau doelstellingen en ambities vastgelegd op o.a. diversiteit, gelijkheid en circulariteit. Zo hebben ze de ambitie gesteld om in 2030 100% circulair te zijn, geen afval, geen uitstoot en optimaal hergebruik van materialen te realiseren. Tegelijkertijd beseft PwC ook dat de grootste impact gemaakt wordt door klanten en opdrachtgevers te inspireren en de buitenwereld mee te krijgen in het realiseren van de Sustainable Development Goals.

De SDG Experience

Om dit te bereiken is het idee van de SDG Experience ontstaan. Een interactieve, 30 minuten durende virtual reality ervaring en spel rondom de SDG’s. De ervaring vindt plaats in een unieke 360 graden Dome waarin men zich kan onderdompelen in de meest urgente vraagstukken van nu. Dankzij de SDG Experience krijgen bezoekers een overweldigende ervaring, die enerzijds emotie oproept en anderzijds informeert over de meest urgente mondiale problemen. De ervaring laat ook zien dat nieuwe technologieën de weg vrijmaken naar oplossingen en dat iedereen daar een rol in kan spelen. Het spel daagt deelnemers uit de ultieme missie te volbrengen: de co-creatie van een duurzame wereld in het jaar 2030. Daarmee is de SDG Experience een unieke gespreksstarter geworden. Het vergroot op een innovatieve manier de bewustwording en dient als katalysator voor een transformatie naar een doelgerichte en waarden gedreven organisatie.

De SDG Experience gaat de wereld over reizen

De overweldigende hoeveelheid enthousiaste reacties van bezoekers van de SDG Experience smaakte naar meer. Om ook de buitenwereld te bereiken is daarom een mobiele SDG Experience ontwikkeld. Daarnaast wordt er een SDG Kids versie ontwikkeld om kinderen te inspireren en te informeren over de SDG’s op een innovatieve wijze. Tot slot is de ervaring ook zonder Dome mogelijk, er is namelijk een SDG VR Only ervaring ontwikkeld die op locatie kan worden gedeeld met grote groepen. Het zorgt ervoor dat de SDG Experience de wereld over kan reizen en maakt het mogelijk dat deze ook in uw organisatie geprobeerd kan worden. Meer weten? Klik dan hier.

Wij vonden het tijdens de Groene Lunch van MediaGroen in ieder geval een prachtige ervaring. 

Ter info:

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=UQCucsBQHZ8  

Website: https://www.pwc.nl/sdg-experience

Instagram: @sdg_experience

Contactpersoon: Wineke Haagsma