Groene Lunch rampen

11 maart 2021
mediagroen

De eerste Groene Lunch van 2021 vond online plaats op 18 februari en ging over het thema ‘Media en rampsituaties’. Geinspireerd door Ericsson Response, een programma dat vrijwilligers van Ericsson uitzendt om communicatie in rampgebieden mogelijk te maken, was een mooi programma samengesteld.

In rampsituaties hebben media twee rollen. Enerzijds is media-aandacht onmisbaar voor het krijgen van aandacht voor de ramp, zodat hulpverlening op kan starten. Anderzins is onze wereld tegenwoordig zo vol van media, dat communicatie bijna een eerste levensbehoefte is geworden voor hulpverleners en getroffenen.

Kijk hieronder de drie presentaties terug van Maarten van Aalst, Niko Wanders en Lars Ruediger.


Grote bosbranden, overstromingen en stormen teisterden vorig jaar de wereld. Momenteel zijn vier op de vijf natuurrampen gerelateerd aan klimaatverandering. De verwachting is dit aantal alleen maar zal toenemen. Dat bleek uit het World Disaster Report 2020. Wat betekent dat voor de hulpverlening en hoe kunnen we er ons tegen wapenen? En hebben de media voldoende oog voor dit fenomeen? Maarten van Aalst, directeur van het Klimaatcentrum van het Rode Kruis en hoogleraar rampenpreventie praat ons bij (English).


Je kan het je nauwelijks voorstellen in dit waterrijke, natte landje maar droogte is volgens Niko Wanders, onderzoeker aan de Universiteit Utrecht, een sluipende ramp. Boeren, binnenvaartschippers, boomverzorgers en waterschappen merken het al. Media berichten er regelmatig over. Hebben we een nieuw deltaplan tegen de droogte nodig?


Communicatie is essentieel bij de aanpak van (natuur)rampen. Bij Ericsson – op het Media Park bekend via dochterbedrijf Red Bee Media – laten ze zien hoe je ook op technisch vlak als mediabedrijf kan bijdragen. Twintig jaar geleden startte een groep medewerkers Ericsson Response en zette daarmee vrijwillig communicatienetwerken op tijdens crisissen over de hele wereld. Ook zij zien een toename van het aantal rampen dat mede is ontstaan door klimaatverandering. Ze treden er zelden mee naar buiten maar voor MediaGroen maakt Lars Ruediger, program director of Ericsson Response een uitzondering (English).