Cultuur en duurzaamheid

15 november 2019
mediagroen

Do It Now (Sing for the Climate), Big Yellow Taxi (Joni Mitchell) en Earth Song (Micheal Jackson). Wat hebben deze nummers met elkaar gemeen? Ze gaan allemaal over het klimaat. En het klimaatvraagstuk is hèt vraagstuk van deze tijd. Maar hoe kan je de media en cultuursector en duurzaamheid aan elkaar verbinden? Dit stond centraal tijdens de Groene Lunch op 12 november in het M-Gebouw aan de ‘s-Gravelandseweg in Hilversum. 

Integreren van duurzaamheid in muziek

Iemand die als sinds de start van zijn muzikale carrière bezig is met het integreren van duurzaamheid in muziek is singer-songwriter Florian Wolff. Van een cd-hoes van gerecycled papier met eco-vriendelijke inkt tot biologisch geproduceerde bandshirts en een podium dat op zonne-, wind- en menselijke energie draaide. Tegenwoordig treedt hij vooral solo op met de Green Machine waarmee het publiek al fietsend de stroom voor zijn apparatuur voorziet.

Uit zijn bio: “Florian Wolff wil de wereld twee dingen nalaten: een enorme catalogus vol mooie liedjes en… niets. Want ondanks zijn niet geringe schoenmaat streeft Florian naar een zo klein mogelijke voetafdruk. Met The Nature Of Things zet hij daarmee alvast een stap in de goede richting, want de liedjes op de plaat klinken zo warm dat je de kachel de komende winter zeker twee graden lager kan zetten“. Naast zijn muzikale carrière besteedt hij in zijn lesgeven ook aandacht aan de Sustainable Development Goals van de VN om de duurzame invalshoek ook aan zijn studenten door te geven.

Een circulair Songefstival in Rotterdam

Inspirerend is het zeker, maar zou zoiets ook schaalbaar zijn voor bijvoorbeeld het Eurovisie Songfestival? Het is je vast niet ontgaan: Rotterdam mag in 2020 het Eurovisie Songfestival organiseren. En Rotterdam heeft grote circulaire ambities:

“Voor het Eurovisie Songfestival wordt ingezet op een zero waste evenement”

Het evenement moet zo duurzaam en circulair mogelijk plaatsvinden vertelt Marijke Visser. De ambitie voor het meest duurzame songfestival is hiermee dus uitgesproken. Maar waar moeten we dan aan denken?

  • Het afval wordt gescheiden ingezameld (rest, papier, gft) op het evenemententerrein en in het centrum van de stad. Ook wordt het Rotterdamse restafval nagescheiden
  • Er wordt geen gebruik gemaakt van single-use plastic op het outdoor festival terrein (geen rietjes, plastic servies, ballonnen etc.).
  • Er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van gerecycled materiaal (denk aan: servies, aankleding, decor)
  • Er wordt ingezet op lokaal geproduceerd voedsel en op 0 voedselverspilling (en wat er over is, word gedoneerd aan de voedselbank). 

Nieuwsgierig naar de andere maatregelen? Deze staan in het bidbook van gemeente Rotterdam.

Impactcampagne ‘Warming Up’

Het klimaatvraagstuk kunnen we niet alleen aan de politiek over laten vindt Matthea de Jong. Om een grote groep te betrekken bij het klimaat is impactcampagne ‘Warming Up’ in het leven geroepen. Hier verbinden creatieve makers en artiesten kunst en cultuur met het klimaatvraagstuk.  

“Media en cultuur brengt mensen samen. Muziek, verhalen en beelden raken je in je hart. Zo kom je in beweging’’

Van mei tot oktober 2020 wordt in de aanloop naar de Climate Adaptation Summit er een campagne gevoerd met hoogwaardige kunst en mediaproducties (documentaire en fictiefilm. Filmmakers, theatermakers, vormgevers en reclamemakers.

“We vragen iedereen aan te sluiten bij de campagne met eigen podia, middelen en expertise. We vragen de beste filmmakers, ontwerpers, artiesten, fotografen, theatermakers, verhalenvertellers en reclamemakers van Nederland. Overal vragen we het publiek om input voor een gezamenlijk statement namens alle inwoners van Nederland”

“Hoe gaan we om met de planeet? Wat zien we als vooruitgang? Hoe verdelen we de taart? (carbon budget) Wie is verantwoordelijk? Wie zorgt voor informatie? Wat is belangrijker, geld of gezondheid? Wie mag er meepraten? Wiens belang telt? Tot hoever reikt solidariteit?”

Sluit je aan op www.warmingup2020.nl