Weer, doelgroepen, silo’s en Polen

3 december 2018
mediagroen

Groene lunch in het teken van weer, doelgroepen, silo’s en Polen

Hoe bereik je het publiek? Kan je als klimaatgezant uitleggen wat je doet, hoe spreek je verschillende doelgroepen aan, en welke rol spelen weerpresentatoren in het debat? Met de komende klimaattop in Polen – begin december- in het achterhoofd waren dat de grote lijnen bij de laatste Groene Lunch van dit jaar. De lunch vond op 20 november plaats in het M-gebouw (voorheen AKN) aan de ’s Gravelandseweg in Hilversum.

Vijf tinten groener

Motivaction verdiepte zich in de verschillende groene doelgroepen in Nederland. Motivaction deelt mensen niet meer in op leeftijd, vrouw of man etc., maar op mentaliteit: van opwaarts mobiel tot traditionele burgerij. Deze mentaliteiten worden bepaald door sociaal-economische factoren, en door je waardenpatroon. Dit waardenpatroon bouwt zich op gedurende je tienerjaren, en blijft daarna grotendeels onveranderd. In het rapport “Vijf tinten groener”, zo legde Gerard van der Werf van Motivaction uit, gaan ze uit van 5 verschillende groepen (plichtsgetrouwen, structuurzoekers, statusbewusten, verantwoordelijken en ontplooiers). Ieder van deze groepen vergt een eigen aanpak als je ze wilt bereiken met een ‘duurzame’ boodschap. Zo is de beste communicatieaanpak bij de plichtsgetrouwen het gebruik van veel voorbeelden, en is het belangrijk dat ze het gevoel houden dat ze nergens aan vast zitten. Andere groepen voelen zich aangesproken door verhalen over ernstige klimaatveranderingen terwijl sommige groepen daar juist van afhaken. Er is dus niet één boodschap de beste als je alle Nederlanders wilt benaderen. Specifiek van belang voor omroepen is dat blijkt dat sommige groepen weinig naar de publieke omroepen kijken, maar vrijwel alleen naar de commerciëlen. Hoe benader je die? In de presentatie is een aantal voorbeelden uitgewerkt. Voor meer informatie en verdieping kan contact opgenomen worden met Motivaction.

Klimaattop

Marcel Beukeboom, de Nederlandse klimaatgezant vertelde dat hij vroeger zijn lezingen begon met doemscenario’s, maar meer en meer merkte – hoe feitelijk het verhaal ook was – dat mensen daar op afhaakten. Ook verhalen over het proces over de staat van de onderhandelingen vonden weinig weerklank. De ‘media’ willen dat helemaal niet horen. Terwijl hij tot over zijn oren in gedetailleerde overleggen zat, wilde het Journaal alleen maar een quote van hem over de gevolgen dat Trump uit het klimaatakkoord van Parijs wilde stappen. Zijn verwachtingen dat er spectaculaire ontwikkelingen zullen zijn in Polen, zijn overigens laag. Bij deze top is het vooral van belang om te zorgen dat de kloof tussen ontwikkelde en minder ontwikkelde landen zo klein mogelijk te houden, omdat alleen dan de gemaakte afspraken in Parijs een kans van slagen hebben. Voor het totale proces zijn bijeenkomsten als deze in Polen wel van groot belang, omdat hier afspraken worden gemaakt, en bekrachtigd, waar maatregelen uit voortkomen, om uiteindelijk te komen tot het beperken van de maximale temperatuurstijging van 1,5 of 2 of … graden.

Weer in de spotlight

Aan de vooravond van de wereldwijde klimaattop in Katowice, op 3 december zendt NOS een speciale live-uitzending uit over het weer en het klimaat op NPO 2 (20.55 uur) gepresenteerd door Winfried Baaijens en weerman Gerrit Hiemstra. Ook de andere weerpresentatoren spelen een rol in de uitzending. Over deze weerpresentatoren schreef Heleen Ekker het boek Gevoelstemperatuur. Ze houdt zich bij de NOS al jaren bezig met klimaat en milieuvraagstukken en werkt daarbij vaak samen met de weerpresentoren. Zie bijvoorbeeld het item over de presentatie van het boek op NOS.nl.

Opvallend is dat alle vier weerpresentatoren in hun privéleven bewuste stappen hebben genomen om duurzamer te leven, zie hiervoor het item op Radio 1. Zo bouwt Willemijn Hoevert een energiegevend huis (een energiebesparend huis noemt ze een ‘spijthuis’) en is Peter Kuipers Munneke gestopt met vlees eten. Gerrit Hiemstra noemt het klimaatprobleem de grootste uitdaging voor de mensheid op dit moment.Voor mensen voor wie “het weer” hun beroep is, die dus niet kijken naar de waan van de dag, is de trend en de uitdaging duidelijk.

De Hilversumse ‘boomhut’

Tijdens de lunch was er niet alleen aandacht voor wat de weerpresentatoren zelf doen, maar ook welke nieuwe initiatieven in Hilversum spelen. Het M-gebouw (voorheen AKN) heeft als streven het groenste gebouw van Hilversum te worden. Dat zal nog een harde dobber worden, want het programma de Buitendienst (NTR) heeft met de Siloknaller haar eigen studio ontwikkeld. Daarmee zijn ze van twee buitendraaidagen per aflevering naar nog maar één buitendraaidag per aflevering gegaan. De Buitendienst is een kinderprogramma over de natuur. Juliëtte van Paridon vertelde dat ze niet alleen onderwerpen over klimaat en milieu willen maken, maar zelf ook duurzaam willen zijn. Als ze minder zouden rijden zouden ze de meeste CO2 gaan besparen. Het idee van een eigen boomhut was dan ook snel geboren, maar ze vonden een boomhut ook wel een beetje ouderwets romantisch. Het werd dus een moderne ‘boomhut in de vorm van oude graansilo’s. Luxe is het niet, er zit bijvoorbeeld geen verwarming in, maar als ze tegen de kou kunnen, kunnen ook andere programma’s gebruikmaken van de Siloknaller. Als het goed is, is het gebouw zelfs circulair. Het is gemaakt van overtollige silo’s, en na de levensduur moet het ook weer herbruikt worden.

Pomp gezocht

In Friesland weten ze al een tijdje wat blauwe diesel is. Het is al bij meerdere pompen te krijgen.  Janneke Bieseman Hoofd Productie van Nieuwsuur legde uit dat de vervanging van een oude stinkende dieselbus van o.a. Nieuws en Co de reden was om naar alternatieven te kijken. Een nieuwe vrachtwagen is ondertussen aangeschaft en gaat volledig op blauwe diesel rijden. United heeft een eigen tankinstallatie en is in gesprek met haar leverancier over of deze gevuld kan worden met een 20% blend, zodat 20% CO2 bespaard wordt. Het voordeel van een blend is dat deze volledig voldoet aan de voor de motoren vrijgegeven specificaties. Dat is met een 100% blauwe diesel voor veel vrachtwagens ook al wel het geval, maar voor personenauto’s en busjes nog niet. Andere partijen op het Media Park hebben ook interesse, maar dan moet er wel een pompstation in Hilversum komen met deze brandstof waar ook zwaardere auto’s bij kunnen tanken. Wie nog een geschikt pompstation weet, mag zich melden.

Mediatoren als groen icoon

Een belangrijk beeldmerk van Hilversum is de mediatoren. Met alle groene ambities van de gemeente zou het mooi zijn om die twee te combineren en om de toren in te zetten als communicatiemiddel voor een duurzaam Hilversum. De eigenaar van de toren, Cellnex Telecom, heeft sinds kort een nieuwe groene huisstijlkleur, en wil meewerken, nu nog een goed plan!

Met dank aan Diane Driessen en Sietske van Weerden voor de mede-organisatie. En aan Cyrelle Omer en Michiel Leijenaar van M-Gebouw voor de gastvrijheid.