Vijf tinten groener

3 december 2018
mediagroen

Vijf tinten groener

Motivaction verdiepte zich tijdens de Groene Lunch van 20 november j.l. in de verschillende groene doelgroepen in Nederland. De presentatie en het rapport zijn hier direct te downloaden.

Voor meer informatie kan contact gezocht worden met:

Gerard van der Werf
strategy consultant
G.vanderWerf@motivaction.nl
+31 20 58 98 240

Daan Damen
research consultant
D.Damen@motivaction.nl
+31 20 58 98 292

Voor het verslag van de gehele Groene Lunch kunt u hier terecht. Of lees verder voor een samenvatting van de Motivaction presentatie.

Motivaction deelt mensen niet meer in op leeftijd, vrouw of man etc., maar op mentaliteit: van opwaarts mobiel tot traditionele burgerij. Deze mentaliteiten worden bepaald door sociaal-economische factoren, en door je waardenpatroon. Dit waardenpatroon bouwt zich op gedurende je tienerjaren, en blijft daarna grotendeels onveranderd. In het rapport “Vijf tinten groener”, zo legde Gerard van der Werf van Motivaction uit, gaan ze uit van 5 verschillende groepen (plichtsgetrouwen, structuurzoekers, statusbewusten, verantwoordelijken en ontplooiers). Ieder van deze groepen vergt een eigen aanpak als je ze wilt bereiken met een ‘duurzame’ boodschap. Zo is de beste communicatieaanpak bij de plichtsgetrouwen het gebruik van veel voorbeelden, en is het belangrijk dat ze het gevoel houden dat ze nergens aan vast zitten. Andere groepen voelen zich aangesproken door verhalen over ernstige klimaatveranderingen terwijl sommige groepen daar juist van afhaken. Er is dus niet één boodschap de beste als je alle Nederlanders wilt benaderen. Specifiek van belang voor omroepen is dat blijkt dat sommige groepen weinig naar de publieke omroepen kijken, maar vrijwel alleen naar de commerciëlen. Hoe benader je die? In de presentatie is een aantal voorbeelden uitgewerkt.