Blauwe Diesel

7 november 2018
mediagroen

Blauwe Diesel

Diesel krijgt een steeds slechtere reputatie. Er wordt gesjoemeld met de emissiewaarden, oude diesels worden geweerd uit binnensteden, en het blijft een fossiele brandstof waar bij de verbranding CO2 wordt geproduceerd. Tijd om te kijken naar een alternatief.

En dat alternatief is Blauwe Diesel, of eigenlijk is het geen diesel, want het wordt volledig gemaakt uit afvalstromen van plantaardige oliën en vetten. Het is een veel zuiverder brandstof die volledig uitwisselbaar is met diesel, maar die geen extra CO2 in de atmosfeer oplevert, en die veel schoner verbrandt dan fossiele diesel. Ook de Elfwegentocht reed daarom op Blauwe Diesel.

Dat werd duidelijk bij de Blauwe Diesel sessie die 5 november j.l. plaatsvond in de boardroom van de NOS, waarvoor Janneke Bieseman van Nieuwsuur het initiatief had genomen.

Diesel en CO2

Een schatting onder de aanwezigen van United, Chain, Facility House, Nieuwsuur, Redbee en Unbranded kwam uit op 50 vrachtwagens en 150 personenwagens en busjes op diesel, op het gehele Media Park, die samen ongeveer 500.000 liter diesel per jaar verbruiken.

Dat Blauwe Diesel bijna 90% CO2 bespaart komt omdat de brandstof onderdeel is van de korte CO2 cyclus. Planten die nu groeien, worden volgend seizoen tot consumptie-olie verwerkt, en het seizoen daarna tot Blauwe Diesel verwerkt om te worden verbrand. Nieuwe planten eten die CO2 weer op in hun groei. De opgenomen en vrijkomende CO2 heffen elkaar in relatief korte tijd op.

Fossiele diesel is onderdeel van een lange CO2 cyclus. De CO2 die nu vrijkomt bij verbranding is miljoenen jaren geleden opgeslagen bij het afsterven van planten en is omgevormd tot aardolie. Alle CO2 die vrijkomt bij verbranding is ‘extra’, en wordt niet in een korte cyclus weer opgenomen.

Blends

Van Blauwe Diesel zijn verschillende blends te koop met een oplopend percentage Blauwe Diesel tov fossiele diesel. Het beste is natuurlijk de 100% Blauwe Diesel versie. Maar die is helaas nog niet voor alle voertuigen gecertificeerd. De blends t/m 50% voldoen aan exact dezelfde certificering als fossiele diesel, en kunnen zonder garantieproblemen in alle voertuigen gebruikt worden. Sterker nog, doordat de kwaliteit hoger is, ook de kwaliteit van de bijgemengde diesel, wordt ook al bij het gebruik van een blend verwacht dat het onderhoud terugloopt. Bijvoorbeeld omdat de roetuitstoot minder is door een vollediger verbranding. Een 20% blend is naar verwachting 9 cent per liter duurder dan fossiele diesel, maar bespaart bijna 20% CO2, is volledig gecertificeerd, en van betere kwaliteit, leidend tot minder onderhoud.

Afspraken

Afgesproken is dat:

  • de leverancier United een offerte gaat uitbrengen voor het vullen van hun vaste tankinstallatie met een 20% blend om zo tegen geringe meerprijs van de voordelen te profiteren
  • de gele vrachtwagen van Nieuws en Co (NOS/NTR) en Kwesties (NTR) op 100% Blauwe Diesel gaat rijden
  • het Unbranded project met Andre Kuipers, zal door Nederland en Europa op Blauwe Diesel gaan rijden
  • onderzocht wordt waar een mobiele tankinstallatie op het Media Park geplaatst kan worden
  • de leverancier op zoek gaat naar locaties in Hilversum waar vrachtwagens af kunnen tanken

Neem voor meer informatie contact op met Janneke Bieseman van Nieuwsuur over dit initiatief en de gele vrachtwagen van Nieuws en CO, of met Vincent van Maurik van www.futurefuels.nl over Blauwe Diesel.