Duurzaam programmeren moet!

12 juni 2018
mediagroen

Tekst: Sietske van Weerden

Ik durf het bijna niet te vragen, maar mag ik…. Verleidelijk stond een spiksplinternieuwe E-motor van Electric Motorcyles in de hal van RTL tijdens de goed bezochte groene lunch. Eén van de voertuigen waar de eerste twee weken in juli in Friesland tijdens de Elfwegentocht wel op gereden mag worden.

Projectleider Bouwe de Boer vertelde in de filmzaal van RTL vol verve en met Friese directheid over hoe in juli scholen, bedrijven, gemeenten, mkb-bedrijven 14 dagen lang zich fossielvrij gaan vervoeren. Door het vinden van o.a. ‘vrienden’ is het onmogelijk lijkende project steeds groter gegroeid. Hoeveel mensen er werkelijk steppend, fietsend, lopend, op een paard en met elektrische auto’s zich gaan vervoeren zal dagelijks te zien zijn bij de Publieke Omroep en worden verslagen door diverse presentatoren van verschillende omroepen zoals bijvoorbeeld Brecht van Hulten, Tijs van den Brink, Michiel Feenstra, Liesbeth Staats en Diederik Jekel.

De Nederlandse website rond het Albertproject is klaar. Albert is van oorsprong ontwikkeld door de BBC en helpt mediabedrijven met o.a. een speciaal ontwikkelde CO2 calculator mediabedrijven te vergroenen. De NTR heeft er voor gezorgd dat het nu ook beschikbaar is voor de Nederlandse publieke omroepen. J.P. Pellemans, programmaker, geeft inspiratiesessies binnen het Albertproject en vertelde er uitgebreid over en bleek zelf te gaan wonen in duurzame botenwijk in Amsterdam. Er ontstond discussie in de zaal over het nut van de calculator. Bij de NOS vonden ze het een overbodig bureaucratisch instrument en hadden vooral behoefte aan een lijst met 10 handige tips en het uitwisselen van ervaringen over concrete zaken zoals bijvoorbeeld aggregaten. Het project Albert is ondertussen meer dan alleen de calculator en ieder moet er vooral uithalen wat voor hem of haar het beste werkt.

Meer dan een miljoen mensen keken naar het tweeluik Van Gas los van Radar Extra. Eindredacteur Rosalie Buizer vertelde dat er veel behoefte is aan meer praktische informatie (wat gaat mij dit kosten) bij dit op het eerste gezicht wat abstracte onderwerp. Ook werd ze door de research zelf aangestoken om meer na te denken over duurzame keuzes, en als gevolg daarvan is ook de rest van het productieteam bevraagd en geselecteerd op ervaring met verduurzaming. De uitzendingen, zeker de eerste aflevering, leverden veel reacties op. Ook Urgenda kreeg na aanleiding van de uitzending veel respons. Meer dan 400 mensen wilden weten hoe ze hun huis concreet konden verbeteren. Het blijkt dat televisie nog steeds het medium is om ‘Nederland’ te bereiken.

De Gemeente Hilversum wil ook graag groener worden en zoekt naar creatieve ideeën. Paul Basset, projectleider van Hilversum 100, nam symbolisch zaadjes mee in de hoop dat er mooie plannen naar boven gaan komen. De gemeente heeft een wedstrijd uitgeschreven en voor het winnende ideeën is vast in totaal 30.000 euro gereserveerd. Die prijzen worden uitgereikt op de Dag van de Duurzaamheid in Hilversum, op 10 oktober. Overigens is het de 10e editie van de Dag van de Duurzaamheid, die ooit is geïnitieerd door Urgenda. Alle reden om met mooie ideeën voor Hilversum te komen.