Ennatuurlijk en NEP wisselen warmte

23 juni 2017
mediagroen

Persbericht

Hilversum nog duurzamer door koudelevering aan datacenter NEP op Media Park

HILVERSUM, 22 juni 2017 – Op donderdag 22 juni tekenden duurzame-energieleverancier Ennatuurlijk en mediatechnologiebedrijf NEP The Netherlands de overeenkomst voor het leveren van CO2-arme koude aan NEP op het Media Park. Hiermee gaven de twee partijen het startschot voor een nog duurzamer energieverbruik van het mediahart van Nederland en de gemeente Hilversum in het algemeen.

Met de ondertekening van de leveringsovereenkomst verzekeren Ennatuurlijk en NEP het gebruik van CO2-arme koude voor de koeling van het datacenter van NEP op het Media Park; het Tier 3-datacenter met meer dan 160 racks aan servers en andere technische mediasystemen. Herman Exalto, commercieel directeur van Ennatuurlijk, Nico Roest, COO van NEP plaatsten hun handtekening onder de leveringsovereenkomst. “Per jaar vraagt ons datacenter 1.325.100 kilowattuur aan koude; dezelfde hoeveelheid energie die 400 huishoudens gemiddeld per jaar verbruiken”, aldus Roest. “Ennatuurlijk en NEP verlagen met de overeenkomst de CO2-uitstoot van ons datacenter met 60 procent!” De gemeente Hilversum ondersteunt de overeenkomst. Namens de gemeente was Nicolien van Vroonhoven aanwezig, wethouder van de portefeuille wonen, natuur en duurzaamheid en monumentenzorg.

Twee vliegen in één klap

De techniek achter de koeling van het datacenter zorgt ook voor duurzamere warmte voor de verwarming van de NEP kantoren in het Studio Centrum van het Media Park. Het datacenter vraagt stroom en koeling en produceert restwarmte. Water van 13 graden Celsius dat uit een ondergrondse koudwaterbron komt, neemt de restwarmte van het datacenter op en koelt zo de apparatuur. Het water warmt op tot 19 graden Celsius, wat de juiste temperatuur is om in de volgende stap van het proces de gebouwen op het Media Park te verwarmen. Duurzame koude én warmte dus.

Duurzaamheidsambitie

Het Media Park en de gemeente Hilversum richten hun pijlen al langer op duurzaamheid. Zo levert Ennatuurlijk al CO2-arme warmte en koude aan andere gebouwen op het Media Park en vinden er verkennende gesprekken plaats om energiebesparende maatregelen te treffen in de gemeente. “Dit is een hele slimme manier om op weg te gaan naar een zuinige mediasector. Dit soort creatieve oplossingen zijn nodig voor een CO2 neutraal Hilversum”, aldus wethouder Nicolien van Vroonhoven. Herman Exalto: ‘Samen met de gemeente pakken we kansen om te verduurzamen op. Naast het Media Park zullen ook projecten bij woningcorporaties een belangrijke rol spelen in het behalen van de duurzaamheidsambitie van Hilversum.’

Noot voor de redactie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Nathalie Hulsen-Bax, marketingcommunicatiemanager van Ennatuurlijk. U bereikt haar via 06 – 11 25 67 44 en persvoorlichting@ennatuurlijk.nl. U kunt ook terecht bij Marleen Lassche, pr-manager van NEP via 06 – 22 95 27 72 en marleen.lassche@nepgroup.com.

Over NEP The Netherlands

NEP voorziet zijn opdrachtgevers van de technologie, mensen en knowhow die het mogelijk maken om de grootste evenementen ter wereld te produceren en distribueren. Het mediatechnologiebedrijf is wereldmarktleider op het gebied van outsourced productieoplossingen (managed services) en levert verschillende producten en diensten voor remote- en cloudproductie, studioproductie, playout, videodisplay, host broadcasting, postproductie, media-assetmanagement, digital media services en end-to-end OTT-oplossingen. Meer informatie: www.nepworldwide.nl.