Verslag van Focus op Groen 2016

14 oktober 2016
mediagroen

Hoe plan ik mijn productie duurzaam? En waarom zou ik duurzaam produceren? Deze vragen werden beantwoord bij het Focus op Groen congres van dinsdag 4 oktober. Sprekers uit binnen- en buitenland vertelden over hun ervaringen met duurzaam produceren en gaven tips en tricks om dit door te voeren in je eigen organisatie. Ook onderwerpen zoals belichting, het Albert systeem en praktische productietips werden aangesneden.

Jan Douwe Kroekse, moderator van de middag, hield een introductie.

FOG16 Jan Douwe Kroeske – introductie from iMMovator on Vimeo.

Andy Ridley trapt deze middag af met zijn verhaal over Earth Hour en de circulaire economie: 

Earth Hour: hoe kunnen we het licht in de wereld één heel uur uitzetten?

Het begon allemaal in Sydney. Met een klein team kreeg Andy het voor elkaar om met zijn project Earth Hour veel hoofden dezelfde kant op te krijgen. Andy beschreef het 5 % probleem. Je richt je op de 5 % van de mensen die het met je eens zijn of de 5 % die het met je oneens zijn. Waar blijft de overige 90%?

FOG16 Andy Ridley – Circle Economy from iMMovator on Vimeo.
 

Earth Hour richtte zich juist op die 90%. Het doel was niet “het jaarlijkse uurtje de lichten uit”, maar het gaat wel om de oproep samen te werken om de wereld te verbeteren.

Andy is nu een jaar weg bij Earth Hour en is nu werkzaam bij Circular Economy in Amsterdam.

We leven in een wereld waarbij alles een kortere levensduur krijgt. Daarin kan de circulaire economie een grote rol spelen. Andy beschrijft vijf vormen van circulaire economie:

  • Geen afval
  • Werk met wat je hebt
  • Alleen maar hernieuwbare grondstoffen
  • Economische groei komt vanuit een positief leefmilieu en sociale waarden
  • Alles wordt gedeeld, verbonden en er komen vrij toegankelijke bronnen

Circulaire economie gaat om creatie. Er ontstaan meer banen, materiaal wordt gespaard en de CO2-uitstoot wordt verminderd.

Op dit moment is Circular Economy bezig met steden te scannen op circulariteit. Waar begin je als je een stad circulair wil maken? Wat gebeurt er met een stad? Allereerst duik je in de historie. Wat voor een mensen wonen er en hebben er gewoond?

Er zijn veel dilemma’s als het om circulaire economie gaat. Op dit moment is de auto-industrie bezig om lichtere auto’s te maken. Het probleem is dat daarvoor onderdelen worden gebruikt die minder goed kunnen worden hergebruikt zoals carbon structuren. Het beste wat de media-industrie kan doen om groener te worden is het creëren van groene content. “Show it on the telly!” 

De ervaringen met duurzaam produceren van 100% HALAL

Na het internationale succesverhaal van Andy luisteren we naar Gijs Kerbosch. Een Nederlandse producent die met 100% HALAL aan de slag is gegaan met duurzaam produceren.

FOG16 Gijs Kerbosch – 100Halal from iMMovator on Vimeo.
 

In samenwerking met de NTR heeft hij een paar jaar geleden een duurzame korte film gemaakt. In eerste instantie kwam er wat weerstand van het team, maar langzaamaan ga je beseffen dat de kleine veranderingen die je doorvoert wél effect hebben. Als filmproducent word je gezien als een innovatieve sector die zich steeds opnieuw moet uitvinden. “Als wij het kunnen, kan de rest het ook.” Gijs heeft met kleine aanpassingen het productieproces veel groener gemaakt. Teamleden die in de buurt woonden, moesten op de fiets komen en het team at vegetarisch. Voor het implementeren heeft Gijs een externe werknemer aangenomen. “Zij had er veel meer verstand van en het productieteam had het veel te druk.”

Na deze korte film is 100 % HALAL enorm gegroeid en is het duurzame erbij in geschoten. Gijs: “100 % HALAL heeft ervan geleerd, maar je merkt toch dat het niet in je systeem zit.” 

Praktijkvoorbeelden groen produceren

Els Rientjes is al een tijd bezig met het vergroenen van het mediaproductieproces. Zij had een paar praktijkvoorbeelden meegenomen, waardoor je een productie gemakkelijk ‘groener’ kan maken:

  • Green Battery : dit apparaat kost minder op de langere termijn omdat het veel energiezuiniger is. Ook produceer je minder geluidsoverlast dan bij een gewone accu. Dit is erg prettig voor de producties.
  • Firefly: De FireFly is een batterypack met computer dat bijspringt op piekmomenten. Hierdoor kan met een kleiner en zuiniger dieselaggregaat gewerkt worden.
  • Het Licht: weet duurzaamheid op een goede manier te tonen. Zij hebben lampen geproduceerd die minder energie kosten, maar toch hetzelfde effect hebben. 

FOG16 Els Rientjes – Green Film Making from iMMovator on Vimeo.
 

Duurzaam decor en licht

Het Focus op Groen Congres vond plaats in de studio van Kassa. Dit is een bewuste keuze geweest. Hergebruik van decors kan ook bijdragen aan het vergroenen van de producties. Unbranded houdt zich bezig met het maken van die decors. In deze tijd wordt er steeds beter nagedacht over het hergebruik van materialen. Gemiddeld gaat een tv-decor 8 jaar mee. Bij het maken van decors is er ook een verschuiving geweest in materialen. Er wordt alleen gecertificeerd hout gebruikt en verf op waterbasis. Unbranded: “We zijn de strandjutters van het Mediapark en nemen slecht afstand van alle materialen en weten er altijd wel iets van te maken.” 

FOG16 Frank Visser – Unbranded from iMMovator on Vimeo.
 

Licht heeft ook een enorme verandering doorgemaakt. JanChris Duijvendak vertelt over verandering van gloeilampen naar LED. LED is een afkorting voor Light emitting diode, een elektronische schakeling die licht geeft. Voordelen van LED:

  • Energiezuinige lichtbron
  • Hoog rendement, je stopt er energie in en een groot deel komt ook terug als licht. Er komt maar weinig terug als warmte.
  • Beschikbaar in vele vormen
  • LED staat direct aan, het hoeft niet op te warmen
  • Het is te dimmen
  • Geen lampvervanging nodig 

FOG16 JanChris Duijvendak – Chain from iMMovator on Vimeo.
 

De technologie is inmiddels zo ver dat we allemaal over kunnen stappen op licht, maar er zijn een aantal zaken waar rekening mee gehouden moet worden:

  • LED zou het energienet vervuilen
  • Grote diversiteit aan kwaliteit

Chain is al erg ver met licht, maar er zijn toch een aantal ontwikkelen waar ze in de toekomst naar toe willen:

  • Verdere ontwikkelingen qua lichtsterkte en kleurtemperatuur. Chain gaat LED verlichting maken met een hoger rendement in plaats van hogere wattage
  • LED showlicht armaturen op accu
  • Draadloze besturing

De vele voordelen van de LED-bron, maakt dat we ze steeds makkelijker gaan gebruiken. Je kan groener produceren door gebruik te maken van LED. De overstap naar LED is dan ook niet in de eerste instantie een financiële overweging, maar heeft als doel om de aarde te beschermen op de langere termijn. 

Vlak voor de pauze was er nog een speciale boodschap van de Koning

LuckyTV clip voor Focus op Groen 2016 from iMMovator on Vimeo.

In het tweede deel van Focus op Groen kwam de vraag: Hoe begin je met duurzaam produceren aan bod. Aaron Matthew van BAFTA en Paul Römer van NRT presenteerden hoe duurzaamheid binnen hun organisaties gestimuleerd wordt. Daarnaast waren er drie inspirerende speeches van Lex Rijkers, Bernice Notenboom en Peter Smith over bijzondere manier om duurzaamheid te promoten.

Aaron Matthews (BAFTA): calculator, trainingen en certificering

Aaron Matthews is de Industry Sustainability Manager bij BAFTA. Hij vertelt wat de Britse broadcast industrie tot nu toe heeft gedaan om het probleem te verminderen. BAFTA werkt tegenwoordig met Albert. Dit zorgt ervoor dat de industrie verandert in een duurzame broadcastwereld. De missie van BAFTA is dan ook om te zorgen dat de werknemers weten waar ze het over hebben als het om duurzaamheid gaat.

FOG16 Aaron Matthews – BAFTA from iMMovator on Vimeo.

Bij BAFTA zetten ze verschillende middelen in om ervoor te zorgen dat werknemers bewust worden van duurzaamheid:

  • Carbon calculator: Producties kunnen met de Carbon calculator binnen 20 minuten uitrekenen hoe het met hun CO2-uitstoot is gesteld. Op die manier wordt het besef groter wat voor een impact een televisieproductie heeft op de wereld. Dit inzicht is interessant voor de productieteams. Zij kunnen de productie veranderen. Het duurt 20 minuten om de Calculator in te vullen. Hoe beter je bent, hoe hoger je scoort.
  • Product certification: Hoe hoger je score, hoe beter je product certification is. Op deze manier worden teams voorgesteld aan andere producties die heel duurzaam zijn. Iedereen wil zien hoe duurzaam de productie is in vergelijking met andere producties.
  • Carbon literacy training: BAFTA biedt trainingen met als doel om medewerkers mee te nemen in het onderwerp duurzaamheid.
  • Environmental Editorial: Het is belangrijk om je publiek te verbinden met wat als jij als productie aan het doen bent omrend duurzaamheid. BAFTA geeft lezingen aan regisseurs hoe zij hun content zo kunnen maken dat de kijker het over gaat nemen.

De missie van Albert is niet alleen de broadcast industrie veranderen, maar ook andere industrieën. Iedereen moet inzien dat de broadcast industrie kan meehelpen aan duurzaamheid en dat dat ook hun verantwoordelijkheid is.

Albert geeft je tips hoe je de productie groener maakt

Paul Römer, algemeen directeur bij de NTR is op Albert gestuit. Het is leuk, makkelijk en geeft inzicht. De missie van de NTR is om de mensen bewust te laten worden. Je wil een verhaal vertellen op een manier dat het publiek ook iets in zijn of haar gedrag gaat veranderen. Maar om dat te bewerkstellingen moeten eerst de programmamakers bewust zijn van hun eigen gedrag bij het maken van programma’s. Paul: “met Albert maak je ieder besluit bewust. Duizenden producties hebben er al mee samengewerkt, dus zij geven je tips en tricks hoe je de productie groener maakt.”

Met Albert maak je meetbaar wat je daadwerkelijk uitstoot qua CO2. De NTR wil dit initiatief gaan uitrollen in de vorm van een Groen bureau. Mensen worden opgeleid om de productieteams te helpen met het gebruik van Albert. De doelstelling van de NTR is om minimaal 50 producties te laten werken met Albert en dat te laten groeien in 2020 tot 250 producties.

FOG16 Paul Römer – NTR from iMMovator on Vimeo.

Duurzaamheid op creatieve manieren stimuleren 

De laatste presentaties van Focus op Groen lieten creatieve manieren zien om duurzaamheid te stimuleren. Lex Rijkers won de Innovest Smart Festival award met zijn antirommelwapen op festivals. Hij produceerde een statiegeldbord. Hierdoor wordt er veel minder weggegooid.

FOG16 Lex Rijkers Meinen – Supportmarkt from iMMovator on Vimeo.

Klimaatverandering is iets wat elke documentaire tegenwoordig laat zien. Bernice Notenboom, beroepsavonturier wil het ook graag laten zien, maar op een hele andere manier. Ze gebruikt haar expedities als medium om een grotere boodschap over de klimaatproblemen neer te zetten. Bernice: “je kunt tegenwoordig niet meer aankomen met beelden over klimaatverandering. Je moet een nieuwe manier zien te vinden hoe je dé boodschap toch op het netvlies krijgt.”

Ze vertelde over Sea Blind, een documentaire over de scheepsvaart. Het brengt in kaart hoe erg de scheepvaart is voor het klimaat. Deze documentaire werd getoond in alle grote havens van Nederland. De film wordt nu ingezet om discussies aan te gaan. Volgens Bernice is dit dé toekomst van het televisie maken. Het moet niet alleen uitgezonden worden, maar er moet ook iets mee worden gedaan.

Het overschot van plastic afval is een groot probleem. Maar Peter Smith, kunstenaar, gebruikt dat plastic juist om een statement te maken. Peter: “de mens maakt een grote denkfout. Je denkt dat één klein beetje niet het verschil maakt, maar dit is niet waar. Zolang wij toestaan dat de aarde wordt gebruikt als prullenbak, kunnen wij niet in staat zijn om de klimaatverandering tegen te gaan.” Peter verzamelde plastic in en maakt daar een kunstwerk van. De afgelopen tijd heeft hij op het mediapark plastic ingezameld. Met dat plastic gaat hij een groot kunstwerk maken dat te maken heeft met onze kijk op de wereld.

FOG16 Peter Smith – kunstenaar from iMMovator on Vimeo.

Met deze laatste presentatie wordt het grote probleem van duurzaamheid klein gemaakt, en is het iets waar iedereen aan bij kan dragen, iedereen kan dat kleine verschil maken.