Topklas Digital Design

15 juni 2016
mediagroen

Vier maanden lang werkten 48 talentvolle leerlingen aan media gerelateerde vraagstukken van bedrijven in het project Topklas Digital Design van Hilversum Media Campus. Vrijdag 3 juni presenteerden deze leerlingen van jaar 3 en 4 van vmbo, havo en vwo van het Sint Vitus College, College de Brink, het Comenius College en Hilfersheem College hun eindproducten in een middag vullend gala in Beeld en Geluid.IMG_2739

Groep 4 van het Sint Vitus College heeft zich gebogen over een case van Mediagroen: ‘Hoe breng je de boodschap van duurzame media van 50 mensen op het Mediapark, naar 5.000 mensen op het Mediapark naar 17mln Nederlanders?’

De door hen ontwikkelde oplossing was om een app te ontwikkelen waarin een duurzaamheidsspel gespeeld kon worden door medewerkers op het Mediapark. Je gedrag werd vertaald in challenges zoals ‘op de fiets naar het werk’, of ‘een week lang carpoolen naar je werk’. DIe challenges werden vertaald in punten waardoor een leaderboardbord mogelijk werd en de meest duurzame medewerker in het zonnetje gezet kon worden.

De studenten ontwikkelden een werkende app die live gedemonstreerd werd tijdens de presentatie. De challenges konden gekoppeld worden aan een kaart zodat ook per locatie bekeken kon worden welke duurzaamheidsscores behaald werden.IMG_2749 kopie

Over Topklas Digital Design
Tijdens het project gingen de leerlingen volgens de Design Thinking methode te werk, waarbij er onder andere aandacht werd besteed aan onderzoek, concepting, design, productie en presentatie. Daarbij deden de talenten allerlei kennis en vaardigheden op die van pas komen om succesvol te kunnen deelnemen in de maatschappij en het bedrijfsleven van de toekomst, de bekende 21st century skills. Topklas Digital Design geeft de leerlingen een duwtje in de rug om hun creativiteit en talent in samenwerking met anderen in te zetten.