Groene techniek op Media Park

31 mei 2016
mediagroen

Dit interview verscheen op 20 mei 2016 in de Gooi en Eemlander. De tekst is hier integraal overgenomen met toestemming van de Gooi en Eemlander.


Energiezuinige ’outside broadcast vans’ zijn er al langer. Nu willen grote partijen op het Hilversumse mediapark ferme stappen verder zetten op het groene pad. Onder de naam Mediagroen werken ze daaraan. Het eerste resultaat is er: 60 procent van stroom die het Mediapark verbruikt, komt sinds kort van windmolens. En er zit nog veel meer in de pijplijn.

Mediapark – Energieslurper kiest voor groene toekomst 

De eerste klap is een daalder waard. Hoe waar dat is, bewijst het samenwerkingsverband Mediagroen. Sinds vorige maand bestaat 60 procent van de stroom die op het mediapark wordt verbruikt uit windenergie van Eneco.

Dat is geen kleinigheid, want het mediapark slurpt stroom. De audiovisuele bedrijven verbruiken jaarlijks 40 miljoen kilowattuur (kWh), evenveel als 13.000 huishoudens. Die 60 procent windenergie scheelt per jaar tien kiloton CO2 uitstoot ofwel tien procent van het doel dat de gemeente tot 2020 nastreeft voor heel Hilversum. De resterende 40 procent stroom leveren de twee gasgestookte energiecentrales op het Mediapark. Dat zullen ze ook wel blijven doen, denkt Frank Visser, werkzaam bij medianetwerk Immovator en initiatiefnemer van Mediagroen. „Als de televisie twee seconden op zwart gaat, is het land te klein. Continuïteit is dus belangrijk en dan is het maar de vraag of je afhankelijk wilt zijn van één leverancier van windenergie.” Bovendien hebben de eigen centrales zo hun voordelen. Ze leveren ook warm water om gebouwen te verwarmen en koud water om datacenters te koelen. „Er wordt aan gedacht ze in de toekomst met biogas te stoken.”

Mediagroen ontsproot vorig jaar aan Vissers brein. In NPO-voorzitter Henk Hagoort vond hij een enthousiaste medestander. En zo rolde het balletje verder. Bijna alle grote partijen op het mediapark doen nu mee: Media Park Beheer, RTL, NPO, Beeld en Geluid, United, NEP, Ericsson, Immovator. Ook KPN, de gemeente Hilversum, Stadsfonds Hilversum en de Economic Board Utrecht hebben zich aangesloten. Talpa ontbreekt. Niet dat het bedrijf van John de Mol iets tegen Mediagroen heeft, maar het heeft laten weten dat duurzaamheid nu (nog) even niet bij zijn focus past.

Tot volgende maand wilden de Mediagroen-partners plannen maken om die tot en met 2020 in de praktijk te brengen. „Maar sommige dingen gingen sneller dan gedacht, vooral dus de stroomvoorziening”, aldus Visser. En bij facilitair bedrijf NEP beschikken ze inmiddels al over hun groene ’paradepaardje’: de cloud-regiekamer. Tot nu toe trekken grote regie- en materiaalwagens met uitgebreide crews het land in. Dat doen ze dankzij die cloud-regiekamer steeds minder. Cameramensen gaan nog altijd op pad, maar vervolgens wordt het materiaal live via glasvezelverbindingen op het mediapark verwerkt en niet meer op locatie. Dat scheelt een boel autokilometers en dus fossiele brandstof.

Ook RTL heeft al een flinke groene stap gezet. In enkele studio’s zijn de lichtplafonds voorzien van ledlampen. Om te schetsen wat dat scheelt, noemt Visser ’RTL Boulevard’. „Met de oude verlichting moesten ze al twee uur van tevoren beginnen de studio te koelen om te zorgen dat de presentatoren tegen het einde van de uitzending niet baadden in het zweet. Dat is verleden tijd. Led geeft heel weinig warmte af.” Visser hoopt een investeringsfonds van de provincie Noord-Holland te kunnen inschakelen om meer en grotere studio’s van led-licht te voorzien.

Uiteraard zijn er ook dingen die tegenzitten. Op de 28 gebouwen op het mediapark is plaats voor zonnepanelen die tot drie miljoen kWh per jaar stroom kunnen leveren. Visser: „Dat is maar 7 procent van het verbruik van het Mediapark en niet zo interessant. We zouden er wel duizend huishoudens mee kunnen bedienen. Maar de eigenaren van de gebouwen willen zich niet voor twintig jaar binden. Als er over vijf jaar plaats nodig is voor satellietschotels staan die zonnepanelen in de weg.” Jammer, maar Visser richt zich het liefst op de kansen. Zo onderzoekt Beeld en Geluid of de eigen datacenters kunnen worden gekoeld met water uit de vijver naast het gebouw. En NEP wil veertig ‘intelligente’ elektrische oplaadpalen op het Mediapark laten plaatsen. Dat past allemaal prima bij het uitgangspunt. Visser: „Als mediasector weerspiegel je de samenleving. Dan moet je ook doen wat de samenleving doet, en dat is verduurzamen.’’

Ronald Frisart (r.frisart@hollandmediacombinatie.nl)


contactgevens Frank Visser: +31 6 514 89 675 / frank.visser@immovator.nl